Somewhere over the rainbow (Judy Garland)

Selasa, 22 November 2011

Perutusan Hijrah: Hijrah Ke Arah Penggulingan Najib Razak

Catatan 3:

"Uwais Al-Qarni, tinggal di Qarn, nama sebuah desa di Yaman. Uwais tidak dikenali sahabat, tapi hanya dikenali Nabi s.a.w sebab mereka punya pertalian rohani. 

"Antara sahabat, Huzaifah Al-Yamani (dari Yaman) punya keistimewaan mengenali siapakah sang munafik. Manusia Yaman punya beberapa limpahan kerohanian.


"Ketika wujud kekecohan di tanah Arab, maka Nabi s.a.w berpesan agar berpindah (HIJRAH) ke YAMAN. Arakian, HIJRAH adalah proses berterusan.

"Ketika hadir kekacauan, segolongan ulama' mujahid berjiwa revolusioner berasal dari Hadharalmaut, Yaman telah berHIJRAH ke Alam Melayu setepatnya Sumatera, Sriwijaya Buddha.

HIJRAH - PROSES BERTERUSAN MEMBAWA ISLAM KE ALAM MELAYU


"Arakian, HIJRAH itu juga yang menyebabkan Islam hadir ke Alam Melayu Nusantara untuk mencari kepemimpinan baharu. Hijrah dalam tafsiran Umno Najib Razak dan para pimpinan hari ini masih di tahap rendah sebab melihat HIJRAH itu cuma terjadi di Madinah sahaja. Wallahu'alam..."
{MATAN}

{SYARAH}:- (Dalam pembinaan... under construction...)

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ 

Catatan 2:

"HIJRAH dalam fahaman Najib Razak dan Umno masih kabur, samar-samar, tidaklah sempurna, kurang jelas dan tidak lengkap pengertiannya. 

Hijrah itulah perjuangan revolusi nabi yang sebelumnya diawali dengan EXODUS iaitu Hijrah Nabi Musa a.s dengan Bani Israel dari Mesir ke Palestin di mana mereka terperangkap di Padang Teh selama 40 tahun.

Hal inilah yang pertama membedakan antara Hijrah Muhammad s.a.w dari Makkah ke Madinah yang tidak tersekat oleh apa jua pun rintangan di dalam perjalanan itu.

Hijrah Muslimin dari Mekah disambut oleh Ansar (Aus dan Khazraj) di Madinah dan hal ini berbeda dengan Bani Israel yang sulit menemukan jalan ke Palestin(selepas bebas dari Padang Teh), kerana di dalamnya ada kaum kasar yang mendudukinya."
--- (MATAN)

--- Dr Ali Shari'ati Fansuri, (1977 - 20??)

(SYARAH)

(Dalam pembinaan - under construction..)

@@@@@@@@@@@@@@@@

Catatan 1: 

SYARAH:-

(Dalam pembinaan - under construction..)


http://www.facebook.com/alibukhariamir/posts/293816220650194

Tiada ulasan:

Catat Ulasan