Somewhere over the rainbow (Judy Garland)

Ahad, 16 Mei 2010

Catatan awal ... pengenalan...

Selamat hari guru kepada Rasulullah s.a.w, murabbi (guru) terulung kita. Baginda guru, bagindalah murabbi, baginda sang mursyid penunjuk jalan ke arah keimanan dan ketaqwaan.


Selamat hari guru kepada Buddha, Konfucius, Sun Tze, Socrates, Plato, Aristotle, Dr Sun Yat Sen, Luqman Al-Hakim, Dr Burhanuddin Al-Hulaimy, Isa a.s, Musa a.s, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir, habib, syeikh, syed, sidi-sidi dan siti-siti yang telah menjadi guru bangsa kepada kami...

Dengan cahaya pencerahan, kalian menyuluh lorong-lorong gelap yang disekat oleh benteng dan tembok-tembok ketakutan selama ini. Dengan semangat iltizam, kalian memecahkan bingkai ketakutan lalu membuang kaca kerisauan yang berserakan di dada kami.

Kalian adalah guru-guru yang memenggal leher ketakutan, mencincang lumat segala resah berkabut, mengasah fikiran umat dengan ketajaman pena, meraut jiwa hingga halus budi pekerti, mengikat hati dengan keberanian dan membungkus dada dengan keimanan.

Bangsa kita ini sudah lama jatuh, rebah dan lemas dengan petua-petua rumus asing ciptaan politikus. Hanya guru bangsa yang mencurah pengertian sejati, melimpahkan fatwa nurani dan mengirim ilham jernih agar kita keluar dari lembah petaka ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan