Somewhere over the rainbow (Judy Garland)

Rabu, 10 November 2010

Khutbah Pencerdasan SPJP, Muar - [Tafsir Al-Fansuri]

mendengar kuliah Subuh pada pagi ini mengulas hadis dalam Sahih al-Bukhari yang memuatkan pesan Nabi, agar jangan bergopoh-gapah ketika mahu solat jemaah.



"Kalau tergopoh, nanti jatuh, di masjid negara saya tengok orang Arab tergopoh lari untuk mengejar solat jemaah. Dia rebah kerana lantai licin lalu bahunya jatuh," kata sang ustaz. "Jadi, lain kali datang awal, insya Allah dapat solat jemaah."

'mood': menukang khutbah pencerdasan (Al-Hajj: 63 - 78) Sekolah Pemikiran Jalan Petrie, Muar. Merenung surah Ar-Rahmaan, banyak diulang pertanyaan, nikmat mana yang kamu dustakan. Maka.. keSYUKURan itu diulang-ulang guna menutup pintu keKUFURan] - [Tafsir Al-Fansuri]

#### Under construction (di bawah godaman, gubahan dan selenggaraan, akan ditukang kemudiannya, insya Allah Ta'ala) ###

13. Then which of the Blessings of your Lord will you both (jinns and men) deny?

Pada ayat ke-13, Tuhan sudah memulakan pertanyaan kepada kita. [Tafsir ayat-ayat ke-13 harus bermula sekarang! Tanpa bertangguh!]

Ar-Rahmaan adalah antara nama ...Allah yang terawal disebut di dalam surah Al-Fatihah. Kemudian ada surah khas yang dinamakan dengan Ar-Rahmaan. Maka, surah ini merincikan lagi siapakah itu DIA yang menggelarkan nama-Nya sendiri dengan Ar-Rahmaan.

Ini satu-satunya surah yang telah dinamakan dengan nama-Nya kalau mahu dibanding dengan nama-nama-Nya yang lain (99 Asmaul Husna).

Dalam surah Al-Fatihah, kita diminta awal-awal lagi memuji Allah, Yang telah mencipta sekalian alam. Selepas itu, tiba ayat ke-2; Ar-Rahmaan dan Ar-Raheem.

Maka Tuhan dengan sifat Ar-Rahmaan itu bertanya berulang-kali agar kita kerap mensyukuri-Nya berkali-kali. Dan, sikap selalu mensyukuri itu akan dengan sendirinya menutup bahaya yang terjadi dalam jalur penyimpangan hati di depan pintu kekufuran.

Apabila ditimpa masalah, maka hendaklah kita selalu menyebut syukur alhamdulillah. Maka, dengan itu tertutuplah sudah pintu kekufuran. Di sana nanti, akan terbuka lebih banyak nikmat-nikmat yang tiada kita ketahui, insya Allah Ta'ala.

Di sana, ada sebuah hadis yang Rasulullah s.a.w bersabda, "Segala sesuatu mempunyai pengantin, dan pengantin Al-Quran adalah surah ar-Rahman."

Tamat tukangan khutbah pencerdasan Tafsir Al-Fansuri buat sementara pada 8:58 pagi di Langgar al-Fansuri Warung An-Nur, SPKB.

Nota Kuliah dari Langgar Al-Fansuri, Masjid Jamek Kg Baru-Warung An-Nur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan