Somewhere over the rainbow (Judy Garland)

Jumaat, 3 September 2010

Fiqh Al-Jihad

Melihat surah Al-Ahzab bagaikan surah terpenting bagi mereka yang ingin mendalami falsafah perang dan falsafah jihad.

Nama Perang Ahzab itu telah diabadikan namanya di dalam Al-Quran. Ia menandakan bahawa perang itu sepatutnya mendapat perhatian utama dalam kalangan Muslimin.

Pembelotan Yahudi Madinah dalam perang Ahzab itu menyebabkan - akhirnya mereka diharamkan menjejakkan kaki di Jazirah Arab, tempat kiblat kita sehingga hari ini.

Jadi, bilakah kita akan mengusir dan mengeluarkan Yahudi ini daripada kiblat pertama kita di Masjid Al-Aqsa, Baitul Maqdis itu?

Saya juga terfikirkan bahawa TAKBIR RAYA AIDIL FITRI itu ada kaitan dengan seruan, slogan dan semboyan TAKBIR perang jihad. Jika ada sesiapa yang ada takbir raya itu, harap dapat dikongsikan bersama-sama di sini. Terima kasih.


##############

Catatan di ruangan ini memuatkan segala hukum-hukum jihad dan pandangan-pandangan ulamak silam dan juga masani (kontemporer, Al-Ma'asirah) berhubung hal-ehwal peperangan.

Catatan di sini termuat setelah pihak Neo Ikhwan Safa melihat betapa ramainya pemimpin Muslim masani yang tiada upaya meresap cita-cita dan menyerap nurani umat ke dalam dirinya sendiri.

Nurani umat sudah pun bersedia untuk berjuang membebaskan negara-negara yang tertindas oleh kezaliman di Benua Barat. Dan, kami beranggapan bahawa kelemahan ini bukanlah sangat berpunca dari umat Islam itu, melainkan daripada PEMIMPIN ISLAM itu sendiri sebenarnya.

Dalam erti kata lain, bukanlah Umat Islam gagal bersatu, tetapi Pemimpin bagi Umat Islam itulah yang gagal bersatu. Moga usaha kecil-kecilan ini mendapat petunjuk dan pedoman dan hidayah dan inayah-Nya. Amin.

(4:48 petang, 24 Ramadhan, 1431 bersamaan 3 September, 2010)

Segala nota dan catatan yang termuat di dalam blog ini boleh diambil dengan syarat anda menyatakan asal-usul dari mana ia direkodkan. Hak Cipta Terpelihara (C), Al-Fansuri (1977 - 20??) Penulis blog ini boleh dihubungi lewat mel-e ibnuamir@yahoo.com. Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan