Somewhere over the rainbow (Judy Garland)

Jumaat, 24 Disember 2010

Revolusi Buku Jingga

Nota 2: Siapakah Menteri Kebudayaan PR?
Saya baru pulang dari BUCU DBP selepas jenuh berdebat hangat bangat dengan Nazmi Yaakub dan Muhammad Lutfi Ishak, (bahas tentang Dasar Kebudayaan Kebangsaan).


Maka, kini tibalah saat dan detiknya untuk 'berfoya-foya' di Jalan Yap Shak pula. Malam Krismas di Dataran Merdeka tadi, kian hangat dipenuhi anak-anak muda.

Arakian wal syahadan. Dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat, saya mencadangkan bahawa kita mesti ubah hub hiburan malam di Jalan Yap Shak ini kepada hub latihan kerohanian yang lengkap terisi dengan rawatib; Ratib Al-Haddad, Ratib Al-Attas dan amalan-amalan tarekat yang lainnya.

"GRO-GRO bersatu! Pakailah jilbab. Kembalikan adab.  Janganlah hidup dan maruah kita dicemari tangan-tangan kapitalis lelaki yang tidak bertanggungjawab. Kalian tidak akan kehilangan apa-apa melainkan kehormatan  dan harga diri yang akan berjaya kalian rebutkan kembali!"

Karl Fansuri Marx (1977 - 20??)

My fellow countrymen... Syahadan wal arakian - Maka bertitik-tolak daripada semua ini, demi aweks-aweks GRO Jalan Yap Ah Shak ini, maka diri ini ingin bertanya, siapakah MENTERI KEBUDAYAAN Pakatan Rakyat yang anda ingin pilih? Dan, kenapakah saudara berkenan memilih beliau?

###########################

Nota 1: Bab pada menyatakan siapakah Menteri Pendidikan PR?

Saya dalam proses semakan Buku Jingga. Sebagai permulaannya, saya ingin bertanya kepada rakyat Malaya seluruhnya sebagai berikut:- 

"Siapa MENTERI PENDIDIKAN Pakatan Ra'yat (PR) yang anda fikir sesuai? Dan, jelaskan kenapa anda cadangkan beliau?"

Kini, sedang menghadam bualan di BUCU DBP bualan malam dengan rakan-rakan Pena. Antara polemik yang timbul di permukaan ialah Syiah-Wahabi. Sempena malam Krismas ini saya ingin bertanya, "Benarkah Nabi Isa a.k.a Jesus lahir pada tanggal 25 Disember?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan